Slørenes dans i det offentlige rum

En pige fra Læsø i folkedragt - komplet med hijab! Farvelitografi fra 1915.Det er deprimerende at idioti, dumhed og fascistoide holdninger altid får bedre presse. Jeg tænker i dette specifikke tilfælde på den seneste (afsporede) debat om kvinders hovedbeklædning. Personligt mener jeg f. eks. heller ikke det er klædeligt at bære plastikposer over håret, som man ser visse minoriteter i den lilla-permanentede og ældre del af befolkningen bære – for det ser simpelthen for fjollet ud 😉 – men det må de altså selv om!

I et desperat forsøg på at balancere debatten bringer jeg herunder et citat fra den iransk-amerikanske forfatter m.m. Reza Aslan, som (ud over at have et fedt efternavn – hvis man kan lide Narnia) har udgivet bogen ‘No god but God’. Han er desuden mellemøstekspert på bl.a. CNN. Citatet stammer fra et interview i 2005(sic!) på online magasinet Blog Critics

The veil is seen as a symbol of Islam but like all symbols, it’s meaningless unless interpreted. The veil is as much a symbol of oppression of women as it is an expression of Muslim femininity. The strangeness of this is that if you go to a country where the veil is either mandatory or there is a lot of pressure to wear it, you’ll find the vast majority of women are against it. But, if you go to a country like Turkey where the veil is outlawed in much of the public realm — in the latest polls, 70 percent of the Muslim women want to remove that law.
I stress to people that the veil is a voluntary thing. That Muslim women should be allowed to choose for themselves whether to wear it. It’s not up to me or any government to decide that. It’s not any of my business.
Reza Aslan, iransk-amerikansk forfatter og mellemøstekspert.

Kernen i sagen er naturligvis at det er en kompleks problemstilling – og dermed udelukkes politikere fra store dele af det politiske spektrum pr. automatik fra at være i stand til at forholde sig fornuftigt til det… Man behøver ikke at gå langt tilbage i dette lands historie (kast blot et blik på billedet der illustrerer dette indlæg) – her var hovedbeklædning en standard i det offentlige rum… Selv her i denne højt besungne demokratiets og frisindets højborg! Aslan taler om symboler og fortolkning. Det er i symbolets natur at det kan skifte indhold og betydning drastisk. Når tørklædet betragtes som ‘u-dansk’ og kombineres med fremmedangst og intolerance og overbygges med en marginaliseret befolkningsgruppes religiøse overbevisninger har vi et potent symbol i støbeskeen. Et protestsymbol med en særlig betydning for en minoritet der er konstant under pres og samtidig et symbol på tilsyneladende ærkedanske karaktertræk som smålighed og xenofobi!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *