Morten Korch og hans eftermæle efterlader et indtryk af fynboer som: Navlebeskuende hjemmefødninge i folkedragter i hvert fald i Direktør for Fyntours Kim Folman Jørgensens optik; ideen er dødfødt! Og derfor skal han ikke have et museum. Fyntours holdning er naturligvis kun forståelig i et markedsføringsperspektiv. Morten Korch museet stritter tilsyneladende i den forkerte retning af den image- og brandingindsats Fyntours står for. Men kan man brande historien? Et retorisk spørgsmål, for selvfølgelig kan man det!
Men hvad er egentlig god kulturarv? Ordleddet ‘arv’ antyder, at det egentlig ikke er noget der kan sorteres i. Det er noget vi har med os, om vi vil det eller ej. Det er en arv. Men det gør vi nu alligevel. De fleste af os er også enige om, at den objektive sandhed er en illusion, at der ikke findes en endegyldig sandfærdig udlægning af historien. Alligevel er det tankegods museet som institution udspringer af baseret på en legitimering af nationalstaten, på den rigtige, sammenhængende, forkromede og store historie. Men den køber vi ikke længere… vel? Væsentligt for museets integritet og rolle som samfundsvæsentlig institution i dag er vel, at vores praksis er fagligt funderet. At vi i forlængelse af ideen om livslang læring indgår som et uformelt læringsrum. Hvilket emne vi tager afsæt i, kommer i anden række.
Morten Korch museet på Kærsgaard Gods kan godt blive en sællert! Morten Korch Themepark. Forestil dig open air scener, skuespil, dans og musicalstemning. Besøg Morten Korchs rekonstruerede fødehjem, følg forfatterskabets udvikling i ord og billeder – perspektiveret i forhold til samfundsudviklingen, se filmene i biografen, rid en tur på Ibrahim, spis som Brødrene på Uglegården… You name it! Har du f. eks. besøgt Astrid Lindgrens Verden? Forskellen er den gode smag. Ikke den gode sag, eller det faglige grundlag, eller de potentielle formidlings- og forskningsmæssige perspektiver.
Spørg en historiker M/K hvorfor historie er væsentligt. Svaret vil formentlig være noget med at kende sine rødder, identitet, og kende baggrunden for det samfund vi er en del af. Og det lyder rigtigt. Men den egentlige grund til at historikere bliver historikere er, at de synes det er rigtig, rigtig sjovt og spændende at beskæftige sig med! Vi (museumsfolk) forventer, at folk går på museum fordi det er dannende og vigtigt ud fra en samfundsmæssig betragtning. Det er den betragtning vi er vant til at anlægge. Men kunne det ikke være fedt hvis man først og fremmest gik på museum fordi det er spændende og sjovt – og så bliver du i øvrigt klogere…
Hvilket endelig bringer mig til min sidste pointe i denne ombæring: På Søllerød Museum kan man lave udstilling om James Bond med begrundelse i, at der tilfældigvis bor en James Bond samler (med Danmarks største James Bond samling) på egnen?? Hvorfor er det så overhovedet svært at forestille sig et Morten Korch Museum der holder vand – ud fra såvel en faglig som en underholdningsmæssig betragtning. I øvrigt kan det være svært for det utrænede øje, at se hvordan Morten Korch kan komme i voldsom konflikt med USP‘et fra visitfyn.com :”Welcome to Fyn – your own Fairy-tale”